Často kladené dotazy
-
Kde jsou záznamy a streamy?
O umístění streamů a/nebo záznamů, pokud jsou, jste informováni v rámci jednotlivých předmětů a/nebo jsou ve standardním umístění, a to na video1.fit.vutbr.cz. -
Proč tak dlouho trvá zveřejnit záznamy?
Proč když je to často zmiňovaný problém, tak se s tím nic nedělá?Záznamy jsou dobrovolnou aktivitou kolegů vyučujících a FIT je sice technicky podporuje, ale nikoli jako zásadní nebo snad dokonce povinnou součást výukového procesu. Na FIT VUT máme (výhradně) prezenční studium a tedy studenti mají chodit prezenčně do školy a navštěvovat přednášky. Záznamy (a také streaming) považujeme za užitečné zejména pro situace, jako jsou nemoc studenta, mimořádná událost, jako například pandemie, zkrátka pro mimořádnou neúčast studentů na výuce. Pro tyto účely zveřejnění záznamů ″dodatečně″ jistě postačí. Přesto se snažíme záznamy připravovat rychleji než dříve a najali jsme na to dalšího pracovníka. Mimochodem, povinnost pro vyučující ″nechat se zaznamenat a/nebo streamovat″ nemáme a z právního hlediska ji ani zavést nelze, tedy s výjimkou například stavu nouze, kdy občanský zákoník zaměstnavateli umožňuje zaměstnancům přenosy i záznamy nařídit. -
Nešlo by zveřejnit nějaký provizorní záznam a pak ho vyměnit?
Proč nejde zveřejnit ″nezpracované záznamy″? Záznamy zveřejňuje dobrovolně zaznamenaný pracovník/učitel. Nejde rozumně zveřejnit, respektive umožnit zveřejnění záznamu bez kontroly proto, že by mohlo dojít k porušení GDPR, případně autorského zákona. Záznam totiž podle platných předpisů musí zveřejnit sám zaznamenaný učitel/pracovník. A při zpracování záznamů se mimo jiné určuje, kdo to pro daný záznam je (na záznamu by navíc mohl být vidět člověk jiný než pracovník/učitel sám). Připomínáme, že učitelé nemají povinnost záznamy pořizovat ani zveřejňovat a takovou povinnost nemáme v plánu ani zavádět (ani ji zavést nemůžeme). -
Jaký je důvod NEstreamování přednášek?
Formulace této otázky naznačuje, že by se snad přednášky nějak ″měly streamovat″. Tak to ale není. Na FIT máme výhradně prezenční studium a streamování je zcela dobrovolná a nijak nevymahatelná aktivita pracovníků/učitelů a FIT. Pokud si přejete, aby nějaký předmět byl stremován, když není, je možno slušně požádat učitele. Pokud bude pro, tak dobře. Pokud ne, nezbude než to, abyste ″normálně″ (zcela standardně) chodili do školy na přednášky. Mimochodem, na základě aktuálního znění vysokoškolského zákona dokonce nesmíme (za normální situace) v prezenčních studijních programech využívat prvky distanční výuky. -
Zákaz vstupu s příznaky onemocnění zvyšuje počet osob, které nemohou přijít. Současně není vše streamováno.
To je pravda. V současnosti (na základě stále trvající pandemické hrozby) je skutečně zakázán vstup osob s příznaky respiračních onemocnění. Současně také platí to (viz jiné otázky), že streamování přednášek, případně jejich záznam, je ze strany vyučujících dobrovolný. To je skutečně problém, ale přesto streamování přednášek nařídit nelze. Můžete učitele o streamování požádat, ale vyhovět vám skutečně nemusí.
Záznamy a streamy navíc nejsou jediný způsob, jak si zameškanou látku doplnit. Zcela běžně jsou dostupné prezentace z přednášek, někdy lze látku najít ve studijní opoře, v knihovně FIT je celá řada knih podporujících vyučované předměty, o pomoc lze požádat spolužáky (ti si tím látku důkladně zopakují), spousta zdrojů je na Internetu a pokud i pak má student konkrétní nejasnosti, může využít konzultace. Samostudium je samozřejmě náročnější, ale student při něm posílí další v praxi užitečné kompetence. -
Na přednášce jsem počítal frekvenci zakašlání za minutu a došel jsem cca k číslu 5. Není možné urychlit záznamy či streamy?
Zlepšovat to jistě možné je, i to děláme, vizte i odpovědi na otázky výše, ale nelze to (záznamy ani streamování) vymáhat. Na přednášky je zákaz chodit s příznaky respiračních chorob a prosím, pokud zjistíte porušení tohoto nařízení, upozorněte kolegy, že jsou nemocní a že by měli jít domů. Je to problém, ale zdraví má přednost (i před studiem). -
Prečo je študentom častokrát zablokovaný prístup k záznamom z predošlých rokov a sprístupnené ich majú len tí, čo daný rok mali daný predmet zapísaný?
Formulace otázky je docela překvapivá. Na záznamy není nárok, je to dobrovolná aktivita učitelů a je zcela jejich věcí, komu záznamy zveřejní a komu ne. Mimochodem, látka předmětů se mezi roky mění, i když ne ze 100 % a velmi často nemá valný smysl, aby studenti sledovali ″loňské nebo starší″ záznamy. Možná by bylo na místě hovořit spíše o ″nezpřístupnění″ než o blokování.
Počty studentů
-
Nemáme v prváku příliš hodně studentů?
Ne, nemáme. Počet přijímaných studentů se meziročně příliš nemění, nastupují studenti se vzrůstajícími předpoklady (SCIO výsledky). Navíc letos reálný počet studentů spíše poklesne, protože přijatí ruští, běloruští a ukrajinští studenti mají velký problém reálně začít studovat.
Předměty
-
Nebyla by možnost zavést předmět věnující se optimalizaci? V rámci AI a dalších oborů by se docela hodil a na jiných VŠ je standardem.
Obecně vzato je to možné, o předmětech rozhoduje rada studijního programu. Je k tomu potřeba návrh a zařazení do studijních programů. -
Bude sa niekedy v blízkej budúcnosti učiť na FITe Rust?
Je možné, že to zařadí někteří z kolegů. Jazyk je to zajímavý, je to relativně nový jazyk, má velký růst, u nás jsou lidé, co v něm programují a mají již zkušenosti, ale je třeba, aby tito lidé měli také prostor na jeho výuku - viz semináře Java, C++, C#, VHDL... Nejste první, kdo se ptáte, tato úvaha už tu koluje a snažíme se to nějak vymyslet, ale není to věcí ″vy chcete, my bychom chtěli″, je to složitější... Ale pracuje se na tom.
Materiály/IS
-
Materiály k předmětům - nešlo by nějak sjednotit, kde se materiály a informace k předmětům ukládají - třeba do Moodle?
Zveřejňování a vůbec existence materiálů k předmětům je věcí garantů předmětů. Je dost pravděpodobné, že to bude postupně k ″Moodle″ konvergovat přirozeně, ale jednotný způsob ani existenci nějakého konkrétního druhu materiálů nelze přímo nařídit právě proto, že je to v kompetenci garantů. Existuje, nicméně, doporučení kolegia děkana fakulty k jednotnému ukládání studijních podkladů. -
Bylo by možné zařídit, aby všechny předměty měly skripta? Takto by studenti měli informace o probírané látce aniž by museli několik týdnů čekat na záznam.
Tato otázka je skutečně zvláštně formulovaná a naznačuje, že by snad standardní náležitostí předmětů mělo být skriptum a záznamy. Takto ale není. Základním zdrojem informací a inspirace předmětu pro studenty jsou přednášky, kterých se mají účastnit, ale látku předmětů mají studenti studovat zejména sami, a to nejen z přednášek, ale i z dalších zdrojů, například z knih a článků, které jsou v předmětu doporučeny a/nebo které si studenti sami vyhledají. V některých předmětech existují další materiály, například podobné skriptům, ale to je skutečně ″ad hoc″ podle možností a potřeby v jednotlivých předmětech. Ani záznamy nejsou povinné nebo nárokové. Tedy na záznamy nečekejte, choďte na přednášky a také hledejte podklady a studujte sami.
Dotazníky
-
Bylo by možné zpřístupnit modul Hodnocení předmětů studenty už během semestru, abychom mohli ankety vyplňovat průběžně?
O toto bychom, přinejmenším v některých otázkách, stáli také a pokoušíme se to zadat CVIS. Chce to tedy i drobné legislativní změny. Jedná se ale o větší technický problém, protože aktuální implementace dotazníků je dělaná s důrazem na anonymitu, na kterou je současně právo, a vůbec neumožňuje provádět změny v již vyplněném dotazníku, protože jej není možné spojit s tím, kdo jej vyplnil. Teoreticky by se do dotazníku dal uložit náhodně vygenerovaný klíč, který by si student mohl uložit a přistoupit přes něj k editaci, ale momentálně nejsou kapacity na implementaci této změny (priority jsou jiné a nyní usilujeme o to, abychom se vůbec dostali k výsledkům dotazníků u mezifakultní výuky). -
Bylo by možné nechat modul pro hodnocení předmětu alespoň měsíc po zkouškovém (letní semestr)?
Je mi líto, toto by nešlo, protože máme nastavené časy pro zpracování zprávy a reakce učitelů. I tak termíny občas nestihneme.
HW předměty
-
Prečo majú prednášky (+demo) HW predmetov 4h neprerušene?
4 hodiny bez přerušení je jistě problém. Prosím domluvte se s učiteli. Je možné pochopit, když je 2-hodinová přednáška po domluvě se studenty bez přestávky, ale 4 hodiny je moc.
Promoce
-
Spolužáci z jiných univerzit mají promoce i s fotkami zdarma. Proč toto není možné u nás a proč nejsou fotografie sdíleny digitálně?
Pode informací, které máme i z FI MUNI, tak za fotky absolventi platí. Letos měli dvě varianty elektronicky a klasicky. I za elektronické fotografie platí. Totéž na FP VUT, kde hned zaplatíte 600 Kč a druhý den dostanete odkaz na fotky. Na PF MUNI říkali, že neplatí za fotky, ale platí za promoce (tedy vše v jednom). Na Mendelu též platí za fotky. Obecně vzato, zdarma není na světě nic. Tedy někdo fotografa zaplatit musí. Možná to není jasné, ale někde za promoci platí absolventi větší poplatek. Je tedy možné z toho zaplatit fotografa. Pak ale student ztrácí možnost volby, fotky si tedy zaplatí vždy, i když by je nechtěl.
Zpětná vazba
-
Bolo by možné komunikovať čo sa zmenilo k lepšiemu nejako ucelenejšie? Takto to vyzerá, že sa nič nehýbe, ale nejaké veci sa menia aj na základe feedbacku.
Nezlobte se, ale nějakou souhrnnou zprávu o tom, co průběžně děláme a co měníme, by bylo příliš náročné zpracovávat. Můžete ale jistě sledovat Newsletter a/nebo například zápisy z kolegia děkana, případně dalších orgánů, které fakulta má, případně se jistě můžete podívat i do výroční zprávy. Tam se o změnách a pokroku dozvíte.
Stravování
-
Má Ventana Café monopol na automaty na fakultě? Bylo by příjemné vidět i trochu konkurence u dodavatelů automatů jakožto zákazník.
Firma Ventana na FIT provozuje ″jen″ kavárnu právě z toho důvodu, který popisujete. Automaty mají jiného provozovatele, který je k firmě Ventana v konkurenčním vztahu. -
Automat na vodu do D k najväčším posluchárňam?
I o tomto uvažujeme. Jen, prosím, s těmito náměty nelze ″pracovat bez omezení″. Náklady na provoz stávajícího výdejníku ″E″ jsou cca 180 tis. Kč ročně. Je ekonomické pořizovat další takový cca 50 m daleko?
Rozvrhy
-
Nebylo by možné skládat rozvrhy povinných předmětů tak, aby byly v kompaktnějších celcích? Chápu že je to složité, výsledné rozvrhy jsou ale v praxi nepoužitelné.
Rozvrh sestavujeme tak, jak to nejlépe umíme. Nevyhoví asi ideálně každému, ale nerozumím poznámce o ″nepoužitelnosti″. Kolize v rozvrhu (téměř) nemáme a pokud vám v rozvrhu vznikají delší přestávky, jistě je dobře využijete ke studiu v některém z prostor na FIT. (Pokud by prostor bylo málo, jsme připraveni nabídnout i více.) -
UPA - bylo by možné dělat demonstrační cvičení kdykoliv jindy než v pátek v 6 večer? Přiznám se, že i přes snahu vyučujícího je to naprosto nezvladatelné.
Rozvrh v pátek v 18:00 je docela regulérní rozvrhový čas. Chápeme, že v pátek večer je to čas ″nepopulární″, ale musíme efektivně využívat prostory, které máme. -
Rozvrh - AVS a TIN přednášky v pondělí mají mezi sebou 6 hodin dlouhý prázdný rozestup. Nešlo by alespoň pro příští generaci této situaci zabránit?
Viz otázku o dvě výše. Obecně nejde vyhovět každému.
Sexuální obtěžování
-
Mohla by fakulta transparentne informovať o čom sa po chodbách hovorí, že na fakulte došlo a možno stále dochádza k obťažovaniu študentiek?
Formulace této otázky je překvapivá. Obecně vzato nemůžeme transparentně informovat o tom, co se ″po chodbách hovoří″. Proč? Protože to prostě nemůžeme vědět. Pokud se, jako dospělí občané, dozvíte o nějakém potenciálně trestném činu, hlaste ho, prosím, na Policii ČR. Alternativně můžete využít některý z kontaktních bodů na FIT (viz webová stránka www.fit.vut.cz/study/social-safety). Pokud se týká ″bezpečného prostředí″, provádíme školení pracovníků a provedeme i další školení kontaktních osob a nabídneme školení i studentům. Ohledně možného sexuálního obtěžování, probíhají na PČR v současnosti šetření, týkající se dvou pracovníků FIT zatím bez závěru, jedno začalo sérií anonymních dopisů, druhé podáním konkrétní osoby. Jména nebudeme (ze zřejmých důvodů) sdělovat, ale pokusíme se zamezit přímému kontaktu z preventivních důvodů. Fakulta přistupuje k oficiálně nahlášeným incidentům s plnou vážností.
Státní zkoušky
-
Vzhľadom na celkovú (ne)úspešnosť na bakalárskych SZZ nebolo by vhodné znížiť množstvo tematických okruhov? Alebo aspoň určiť presné otázky pre každý okruh?
Ne. Cílem vzdělávání je, aby studenti látku znali a byli schopni to u SZZ prokázat. Neúspěšnost u SZZ můžete nejlépe odstranit vy, studenti, tak, že se budete učit.
Odpovědnost: Ing. Jaroslav Dytrych, Ph.D.
Poslední aktualizace: 2024-03-21 16:48:30
Poslední aktualizace: 2024-03-21 16:48:30