Detail práce

Samočinné řízení vozidel

Bakalářská práce Student: Čurda Vojtěch Akademický rok: 2019/2020 Vedoucí: Strnadel Josef, Ing., Ph.D.
Název anglicky
Autonomous Control of Cars
Jazyk práce
český
Abstrakt

Cílem této bakalářské práce je vytvoření modelu samočinně řízeného vozidla a jeho okolí. Práce nejprve nastiňuje téma samočinně řízených vozidel a problematiku modelování systémů. V práci je poté předveden návrh zmíněného modelu a popsána jeho realizace. K realizaci modelu byl zvolen nástroj UPPAAL Stratego, který slouží k modelování, validaci a verifikaci systémů reálného času. S pomocí tohoto nástroje je model implementován v podobě sítí časovaných automatů. Výsledkem je model samočinně řízeného vozidla, které se pohybuje na dálnici s libovolným počtem jízdních pruhů a dokáže reagovat jak na pohyb ostatních vozidel provozu, tak na dopravní značení určující maximální povolenou rychlost. Statistickou analýzou pomocí dotazů verifikačního jazyka zmíněného nástroje jsou poté ověřeny vlastnosti vytvořeného modelu. Model je testován jak nad konkrétními scénáři, tak nad náhodnými, kde je samočinně řízené vozidlo zasazeno do běžného provozu.

Klíčová slova

samočinně řízené vozidlo, model, modelování systémů, simulace, UPPAAL Stratego, časované automaty, statistická analýza

Ústav
Studijní program
Informační technologie
Soubory
Stav
obhájeno, hodnocení B
Obhajoba
13. července 2020
Oponent
Průběh obhajoby

Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm B.

Otázky u obhajoby
  1. Uveďte příklad podmínek (nebo popis situace), kdy by se Vašem systému mohlo dojít ke kolizi vozidel. Jsou kolize vůbec možné za předpokladu korektního návrhu řídicích algoritmů?
  2. Uvažuje model latence jednotlivých senzorů, které by mohly ovlivnit výsledky (např. právě vést ke kolizím)?
  3. Čím jsou dány mírné "zlomy" křivek změn rychlosti vozidla v obr. 5.3 (srovnejte např. s obr. 3.7)?
Komise
Janoušek Vladimír, doc. Ing., Ph.D. (UITS FIT VUT), předseda
Chudý Peter, doc. Ing., Ph.D. MBA (UPGM FIT VUT), člen
Kořenek Jan, doc. Ing., Ph.D. (UPSY FIT VUT), člen
Rozman Jaroslav, Ing., Ph.D. (UITS FIT VUT), člen
Veselý Vladimír, Ing., Ph.D. (UIFS FIT VUT), člen
Citace
ČURDA, Vojtěch. Samočinné řízení vozidel. Brno, 2020. Bakalářská práce. Vysoké učení technické v Brně, Fakulta informačních technologií. 2020-07-13. Vedoucí práce Strnadel Josef. Dostupné z: https://www.fit.vut.cz/study/thesis/22398/
BibTeX
@bachelorsthesis{FITBT22398,
    author = "Vojt\v{e}ch \v{C}urda",
    type = "Bakal\'{a}\v{r}sk\'{a} pr\'{a}ce",
    title = "Samo\v{c}inn\'{e} \v{r}\'{i}zen\'{i} vozidel",
    school = "Vysok\'{e} u\v{c}en\'{i} technick\'{e} v Brn\v{e}, Fakulta informa\v{c}n\'{i}ch technologi\'{i}",
    year = 2020,
    location = "Brno, CZ",
    language = "czech",
    url = "https://www.fit.vut.cz/study/thesis/22398/"
}
Nahoru