Znamená „důraz na excelenci ve výuce” to, že má být výuka drsnější a exkluzivnější? +
FIT je již nyní spíše těžší škola a necítíme potřebu výuku ještě zpřísnit. Bude úplně stačit, když obtížnost a počet studentů zachováme tak, jak je.
Jde o excelenci ve způsobu výuky – tedy kvalitní a motivované učitele, inovované materiály a náplň kurzů, vhodné formy výuky využívající dostupnou techniku apod. Potřebujeme také usilovat o kolegiální a funkční vztahy a dialog mezi akademiky a studenty. Komunikace ohledně požadavků výuky musí být korektní, předvídatelná a včas. Studenti si mají být jisti tím, že jejich oprávněné požadavky budou vzaty v potaz a adekvátně vypořádány. Akademici si mají být jisti tím, že učí na kvalitní škole, kde jsou studenti zvyklí tvrdě pracovat a nevolit „zkratky”. Studenti musí vědět, co pro splnění předmětů a celého studia mají udělat, a tím se mají řídit. Výjimky být mohou a budou, ale mají být výjimečné (jak se od výjimky dá čekat 🙂).
Potřebujeme reagovat na změny v našem oboru (který patří mezi ty rychlejší) – není zrovna na místě učit, jak se programuje ve Fortranu. Bylo by samozřejmě chybou vézt se na módních vlnách a dělat zbrklé kroky. Potřebujeme ale konzervativně a uvážlivě sledovat, co jsou pevné základy a důležitá pokročilá témata, a strukturu studijních programů kontinuálně inovovat a zejména u povinných a základních předmětů držet opravdu vynikající kvalitu výuky. V blízké době bude nutno například rozumně zohlednit pokroky v generativní umělé inteligenci, aby studenty neodvedla od toho, co je potřeba se naučit, ale na druhou stranu, aby ji uměli použít tam, kde je to vhodné.