Detail předmětu

Grafická uživatelská rozhraní v X Window

GUX Ak. rok 2021/2022 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Třídy aplikací z hlediska interakce s uživatelem. Zásady návrhu uživatelských rozhraní. Architektura X Window System, historie a současnost. Vstupní a výstupní grafické operace na úrovni X serveru a Xlib. Rysy OOP v X Toolkitu a Gtk, instance a třída grafických prvků, vlastnosti instance a třídy, vnitřní implementace. Konvence nastavování vlastností prvků, výstavba aplikace. Zpracování událostí, překladová tabulka, akční tabulka. Základní bázové třídy X Toolkitu a Gtk, jejich význam a použití. Jednoduché objekty, univerzální a specializované kontejnery. Tvorba menu a dialogů. Použití přímé manipulace, Drag&Drop.

Garant předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška (písemná)

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 26 hod. projekty

Bodové hodnocení

  • 20 bodů projekty

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Stránky předmětu

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Programování aplikací v prostředí X Window, X Toolkit Intrinsics, Gtk3 a Gtk4, základní metodologie návrhu uživatelského rozhraní.

Cíle předmětu

Seznámení s tvorbou aplikací s grafickým uživatelským rozhraním v prostředí systému Unix/X Window System.

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Programování v jazyce C a prostředí Unixu.

Literatura studijní

Literatura referenční

  • Hix, D., Hartson, H., R.: Developing User Interfaces: Ensuring Usability Through Product & Process, John Wiley & Sons, 1993, ISBN 0-471-57813-4
  • Scheifler, R., W., Gettys, J.: X Window System, The Complete Reference to Xlib, X Protocol, ICCCM, XLFD, Digital Press, 1990, ISBN 1-55558-050-5
  • Nye, A., O'Reilly, T.: X Toolkit Intrinsics Programming Manual, OSF/Motif Edition, O'Reilly & Associates, 1990, ISBN 0-937175-62-5
  • Krause, A.: Foundations of GTK+ Development, Apress, 2007, ISBN13: 978-1-59059-793-4
  • Heller, D.: Motif Programming Manual, O'Reilly & Associates, 3rd ed 2002, ISBN 1-56592-016-3
  • Sheets, J.R.: Writing GNOME applications, Addison-Wesley, 2001, ISBN 0-201-65791-0
  • Dallheimer, M.K.: Programming with Qt, O'Reilly Verlag GmbH, 2001, ISBN 0-596-00064-2
  • Warkus, M.: Official GNOME 2 Developer's Guide, O'Reilly, 2004, ISBN: 1-59327-030-5

Osnova přednášek

  1. Třídy aplikací z hlediska interakce s uživatelem.
  2. Architektura systému X Window, X protokol, vstupní a výstupní grafické operace, rozšíření X protokolu.
  3. Programování na úrovni Xlib/XCB, příklad jednoduché aplikace, knihovny nástrojů, příklad jednoduché aplikace s použitím X Toolkitu a Gtk.
  4. Rysy OOP v X Toolkitu a Gtk, instance a třída grafických prvků, vlastnosti instance a třídy, vnitřní implementace.
  5. Systém pojmenování prvků uvnitř aplikace a vně, nastavování vlastností, konvertory.
  6. Základní bázové třídy X Toolkitu a Gtk.
  7. Zpracovávání událostí, překladová tabulka, akční tabulka.
  8. Jednoduché objekty Gtk a jejich použití.
  9. Univerzální a specializované kontejnery.
  10. Tvorba menu a dialogů.

Osnova ostatní - projekty, práce

  1. Jednoduchá aplikace na základě kostry a příkladů, společné zadání.
  2. Aplikace v prostředí Gtk/GNOME, samostatné zadání.

Průběžná kontrola studia

V polovině semestru písemnou prací s hodnocením 20 bodů a odevzdáním projektů. Půlsemestrální práce nemá opravný termín.

Kontrolovaná výuka

Projekty musí být odevzdány do zveřejněného data, pozdní odevzdání projektu je hodnoceno 0 body.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru