Detail předmětu

Grafická a zvuková rozhraní a normy

GZN Ak. rok 2021/2022 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Úvod, přehled používaných grafických aplikačních rozhraní a norem, historie grafických aplikačních rozhraní, grafická knihovna OpenGL - úvod, 2D grafika, 3D grafika, pokročilé techniky, nadstavbové knihovny GLU a GLUT, grafická knihovna DirectX - úvod, 2D grafika, 3D grafika, pokročilé techniky, historie norem používaných v grafice a multimédiích, grafické formáty, VRML, komprese obrazů a videa, přenos grafických a multimediálních dat.

Garant předmětu

Koordinátor předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška (písemná)

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 12 hod. pc laboratoře
  • 14 hod. projekty

Bodové hodnocení

  • 51 bodů závěrečná zkouška (písemná část)
  • 9 bodů půlsemestrální test (písemná část)
  • 40 bodů projekty

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti se naučí historii a současnému stavu grafických aplikačních rozhraní a norem pro počítačovou grafiku. Seznámí se podrobněji s možnostmi současných aplikačních rozhraní pro počítačovou grafiku a jejich omezeními, s nástroji pro jejich užívání a s předpokládaným budoucím vývojem. Naučí se též možnostem a současnému stavu standardnizace v oblasti počítačové grafiky a multimédií. Konečně, studenti se seznámí i s možnostmi získávání a využití standardů včetně možností implementace systémů odpovídajících standardům.
Studenti se zdokonalí v práci s literaturou a prohloubí své praktické dovednosti při práci s programovacím jazykem C/C++.

Cíle předmětu

Naučit se historii a současnému stavu grafických aplikačních rozhraní a norem pro počítačovou grafiku. Seznámit se podrobněji s možnostmi současných aplikačních rozhraní pro počítačovou grafiku a jejich omezeními, s nástroji pro jejich užívání a s předpokládaným budoucím vývojem. Naučit se stavu a možnostem standardnizace v oblasti počítačové grafiky a multimédií. Seznámit se s možnostmi získávání a využití standardů včetně možností implementace systémů odpovídajících standardům.

Technické vybavení

komerční

  • Microsoft Visual C++, Borland C++ Builder

  • volně dostupné
    • GNU C++

Literatura studijní

  • Graham Sellers , Richard S Wright Jr., et al.: OpenGL Superbible: Comprehensive Tutorial and Reference (7th Edition), Addison-Wesley Professional; 7 edition (July 31, 2015), ISBN 978-0672337475
  • Frank Luna: Introduction to 3D Game Programming with DirectX 12, Mercury Learning & Information; Pap/DVD edition (March 24, 2016), ISBN: 978-1942270065
  • Jason Gregory: Game Engine Architecture, Third Edition, A K Peters/CRC Press; 3 edition (August 17, 2018), ISBN: 978-1138035454

Osnova přednášek

  1. Úvod, přehled používaných grafických aplikačních rozhraní a norem
  2. Historie grafických aplikačních rozhraní
  3. Grafická knihovna OpenGL - úvod, 2D grafika
  4. Grafická knihovna OpenGL - 3D grafika, pokročilé techniky
  5. Grafická knihovna OpenGL - pokročilé techniky, nadstavbové knihovny GLU a GLUT
  6. Grafická knihovna DirectX - úvod, 2D grafika
  7. Grafická knihovna DirectX - 3D grafika, pokročilé techniky
  8. Grafická knihovna DirectX - pokročilé techniky
  9. Historie norem používaných v grafice a multimédiích
  10. Grafické formáty
  11. VRML - Virtual Reality Modeling Language
  12. Komprese obrazů a videa
  13. Přenos grafických a multimediálních dat

Průběžná kontrola studia

  • půlsemestrální test - 9 bodů
  • projekt - 40 bodů
  • závěrečná zkouška - 51 bodů, min zisk 20 bodů

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru