Detail předmětu

Seminář C#

ICS Ak. rok 2021/2022 letní semestr 4 kredity

Aktuální akademický rok

Syntaxe jazyka C#. Objektová orientace. Objektový model, objekty, třídy. Visual Studio. Ladění a profilace. Návrhové vzory. Grafické uživatelská rozhraní, WPF. Asynchronní programování - procesy, vlákna, úlohy. Dotazování nad persistentními daty pomocí LINQ a ORM Entity Framework.

Garant předmětu

Koordinátor předmětu

Jazyk výuky

česky, anglicky

Zakončení

klasifikovaný zápočet (ústní)

Rozsah

  • 26 hod. seminář
  • 13 hod. projekty

Bodové hodnocení

  • 100 bodů projekty

Zajišťuje ústav

Cvičící

Stránky předmětu

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

Studenti se seznámí s moderními přístupy při vývoji software na platformě .NET v jazyce C#. Po úspěšném zvládnutí předmětu budou srozuměni s dobrými programátorskými praktikami, které se v praxi na této platformě využívají. Vybaveni nezbytnou znalostí základních návrhových vzorů a jejich implementací vzhledem ke specifickým rysům jazyka C# a běžně používaných knihoven, absolventi budou připraveni na započetí své kariéry coby .NET vývojáře.
Práce v týmu naučí studenty vzájemné koordinaci a správnému přístupu k softwarovému vývoji. Základy objektově orientovaného programování, konstruktů používaných v C#, návrhových vzorů a práci s persistentními daty pomocí přístupu ORM.

Cíle předmětu

Cílem je naučit studenty základy objektově orientovaného programování v jazyce C#.

Proč je předmět vyučován

Předmět si klade za cíl zvýšit uplatnění studentů, kteří vidí svoji kariéru coby programátorů, při hledání zaměstnání po studiu. C# se dlouhodobě dostává do popředí s popularizací .NET platformy a nově i .NET Core díky multiplatformnosti. Jedná se o moderní jazyk s vysokou úrovní abstrakce, který není jen objektový, ale obsahují i prvky funkcionálního programování. Student si během kurzu vyzkouší práci v týmu na projektu, který vyžaduje nejen funkční kód, ale dbá i na správný návrh, týmovou spolupráci při verzování kódu a klade důraz na použití návrhových vzorů. Po absolvování je student schopný samostatně vytvořit desktopovou aplikaci s připojením do databáze za kterou se nebude muset v budoucnu stydět.

Doporučené prerekvizity

Požadované prerekvizitní znalosti a dovednosti

Základní znalosti imperativního programování (jazyk C), algoritmizace a verzování kódu.

Technické vybavení

  • Visual Studio Comunity / Rider / VS Code
  • [Resharper]

Literatura studijní

  • MARTIN, R. C., & MARTIN, M. (2006). Agile principles, patterns, and practices in C. Pearson Education.
  • MARTIN, Robert C. Clean code: a handbook of agile software craftsmanship. Pearson Education, 2009.
  • MARTIN, R. C., & MARTIN, M. (2006). Agile principles, patterns, and practices in C. Pearson Education.
  • MARTIN, Robert C. Clean code: a handbook of agile software craftsmanship. Pearson Education, 2009.
  • BISHOP, J. (2007). C# 3.0 Design Patterns: Use the Power of C# 3.0 to Solve Real-World Problems. " O'Reilly Media, Inc.".
  • BISHOP, J. (2007). C# 3.0 Design Patterns: Use the Power of C# 3.0 to Solve Real-World Problems. " O'Reilly Media, Inc.".
  • GAMMA, Erich. Design patterns: elements of reusable object-oriented software. Pearson Education India, 1995.
  • ALBAHARI, Joseph; ALBAHARI, Ben.; C# 7.0 in a Nutshell: The Definitive Reference. O'Reilly Media, Inc., 2017.
  • ALBAHARI, Joseph; ALBAHARI, Ben.; C# 7.0 in a Nutshell: The Definitive Reference. O'Reilly Media, Inc., 2017.

Osnova seminářů

  1. Úvod do jazyka C# a platformy .NET, základní syntaxe jazyka, instalace a představení Visual Studia.
  2. Úvod do objektově orientovaného programování a pokročilé konstrukce v jazyce C# - výjimky, události, delegáty, lambda výrazy a generika.
  3. Představení základních knihovních funkcí (BCL) a dotazování za pomocí vestavěného nástroje LINQ nad datovými zdroji (kolekcemi, XML, MSSQL). (Ing. Tibor Jašek, MSP)
  4. Propojení aplikace s databází pro zajištění persistence pomocí ORM rozšíření Entity Framework s návrhovými vzory UnitOfWork a Repository.
  5. Psaní čistého, udržovatelného kódu s respektováním Clean Code, S.O.L.I.D. zásad. Ukázky refaktorizace a práce s legacy kódem. (Martin Dybal, Microsoft MVP)
  6. Návrhový vzor Model-View-ViewModel (MVVM) a architektura desktopových aplikací. Mapování databázových entit na modelové třídy. (Bc. Michal Mrnuštík, MSP)
  7. Continous Integration v prostředí Azure DevOps a testování aplikací - smoke, unit, integrační, UI a akceptační testy. (Ing. Jiří Pokorný, Solarwinds)
  8. Základní koncepty tvorby uživatelského rozhraní pomocí Windows Presentation Foundation (WPF).
  9. Návrhové vzory pro práci s vytvářením, strukturováním a chováním - Gang of Four (GoF) v kontextu C#. (Martin Dybal, Microsoft MVP)
  10. WPF za pomoci MVVM, tvorba komponenty a stylování aplikací. (Ing. Roman Jašek, Microsoft MVP)
  11. Nástroje pro správu paměti a profilaci výkonu. (Velikonoční pondělí - odpadá)
  12. Paralelní a asynchronní programování, proces, vlákno, úloha z pohledu C# a použitého frameworku .NET.
  13. Multiplatformní programování .NET Standard, .NET Core. Konteinerizace aplikací pomocí Docker a jejich orchestrace Kubernetes, Docker Swarm.

Osnova ostatní - projekty, práce

Průběžná kontrola studia

  • Odevzdání projektu rozdělené do tří částí během semestru.
  • Každá část bude samostatně hodnocena a student obdrží zpětnou vazbu ke své práci, kterou zapracuje do následující fáze.
  • Bodové rozdělení dle fází: 20, 30, 50 bodů.
  • Výsledný projekt bude hodnocený v třetí fázi při obhajobě.

Kontrolovaná výuka

  • Vypracování týmového projektu v rozsahu 5 členů v prostředí Azure DevOps.
  • Cílem je vytvořit plně funkční desktopovou aplikaci, podle OOP principů, komunikující s databází.
  • Hodnocení projektu zohlední správné použití S.O.L.I.D, CleanCode zásad probíraných na přednáškách.
  • V případě řádně ohlášené a doložené překážky ve studiu může student požádat o odložení termínu odevzdání u kterékoliv části projektu.

Podmínky zápočtu

  • Získat nejméně 1 bod z každého odevzdání
  • Získat nejméně 50% bodů z projektu

Způsob kontaktu s vyučujícím

Oficiálním kontaktním kanálem je email odeslaný z fakultní adresy vyučujícím dle karty předmětu.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BIT, 2. ročník, povinně volitelný skupina T
  • Program IT-BC-3, obor BIT, 2. ročník, povinně volitelný skupina T
Nahoru