Detail předmětu

Strategické řízení informačních systémů

SRI Ak. rok 2022/2023 zimní semestr 5 kreditů

Aktuální akademický rok

Řízení informačních systémů, služeb, procesů a zdrojů. Řešení strategických otázek a úlohy rozvoje informatiky jako zdroje konkurenceschopnosti firmy v informační společnosti. Analýza možností využití informačních a komunikačních technologií vzhledem k odpovídajícím ekonomickým i neekonomickým přínosům. Stěžejní témata se pohybují především na úrovni strategického řízení informatiky ve vztahu k podnikovému řízení.

Garant předmětu

Koordinátor předmětu

Jazyk výuky

česky

Zakončení

zkouška (písemná)

Rozsah

  • 26 hod. přednášky
  • 2 hod. cvičení
  • 4 hod. pc laboratoře
  • 20 hod. projekty

Bodové hodnocení

  • 56 bodů závěrečná zkouška (písemná část)
  • 20 bodů půlsemestrální test (písemná část)
  • 6 bodů laboratoře
  • 18 bodů projekty

Zajišťuje ústav

Přednášející

Cvičící

Stránky předmětu

Získané dovednosti, znalosti a kompetence z předmětu

  • Porozumění roli a funkci IS v návaznosti na business cíle, pochopení vzájemných vazeb mezi různými typy strategií firmy (business, informační, řízení znalostí, IT).
  • Rozvoj vědomostí, znalostí a zkušeností v IS/IT oblasti s důrazem na možnosti využívání nejnovějších poznatků a praxe v business sféře.
  • Seznámení se s možnostmi popisu IS z různých aspektů a pohledů (SOA, MDA atp.).
  • Seznámení se se základními standardy pro řízení podníkové informatiky - ITIL a COBIT.
  • Porozumění bezpečnostním otázkám v IS/IT sféře, zejména různým variantám a způsobům ochrany jak vlastního IS, tak veškerých informací v něm uloženým.
  • Znalost modelovacích technik aplikovatelných na popis business procesů a služeb (ARIS Designer).
  • Znalost metodik a metodologií vývoje IS s ohledem na aktuální potřeby business sféry.
  • Seznámení se s oblastí řízení kontinuity podnikání (Business Continuity Management).
  • Porozumění problematice provádění auditu IS/IT za účelem lepšího napojení a fungování v praxi.

Cíle předmětu

Cílem předmětu je zjednodušit orientaci a využívání moderních principů řízení podnikové informatiky s důrazem na plánování rozvoje a řízení informatických služeb. Hlavní důraz je kladen na rozvoj technických, obchodních a řídících schopností, umožňujících navrhování efektivních a bezpečných informačních systémů k podpoře business aktivit, procesů a služeb ve všech jejich vnitřních i vnějších souvislostech. A to za účelem splnění potřeb a dosažení očekávaných obchodních přínosů anebo získání konkurenční výhody.

Proč je předmět vyučován

Vhodné propojení technických, obchodních a řídících schopností, umožňujících navrhování efektivních a bezpečných informačních systémů k podpoře business aktivit, procesů a služeb, představují důležité předpoklady pro efektivní a úspěšné řízení podnikové informatiky.

Technické vybavení

komerční

  • Modelovací nástroj (Visual Paradigm)

Literatura studijní

  • Francesca, M.: Řízení bezpečnosti informací. 2. vydání Praha: Professional Publishing, 2011. ISBN 978-80-7431-050-8.
  • Bureš, V.:Systémové myšlení pro manažery. 1. vydání Praha: Professional Publishing, 2011. ISBN 978-80-7431-037-9.
  • Růčková, P.: Corporate Governance v České republice. 1. vydání Praha: Professional Publishing, 2009. ISBN 978-80-86946-87-0.
  • Klčová, H., Sodomka, P.: Informační systémy v podnikové praxi. 2. vydání Praha: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-25128-78-7.
  • Pour, J., Gála, L., Šedivá, Z.: Podniková informatika. 2. vydání Praha:
    Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2615-1.
  • Molnár, Z.: Efektivnost informačních systémů. Grada Publishing, 2001.
  • Voříšek, Jiří. Strategické řízení informačního systému a systémová integrace. Management Press, 2005. ISBN 80-8594-340-9.
  • Voříšek, J., Pavelka, J., Vít, M.. Aplikační služby IS/ICT formou ASP - Proč a jak pronajímat informatické služby. 2003. ISBN 80-247-0620-2.
  • Gála, Pour, Toman: Podniková informatika. Grada Publishing, 2006.
  • Buchalcevová, Metodiky vývoje a údržby informačních systémů, Grada Publishing, 2004.
  • Action Benson, R.J., Bugnitz T.L,Walton, W.B. From Business strategy to IT. 2004.
  • Manuel Laguna, Johan Marklund: Business Process Modeling, Simulation and Design. Prentice Hall, 2004.
  • John K. Halvey and Barbara Murphy Melby. Business Process Outsourcing: Process, Strategies, and Contracts. 2007.

Osnova přednášek

  1. Úvod do problematiky strategického řízení IS/ICT a business modelování.
  2. Management procesů.
  3. Business Process Reengineering.
  4. Metody, techniky a standardy modelování business procesů.
  5. IT Governence: úvod do ITIL, COBIT / SIX SIGMA .
  6. Servisně orientované architektury.
  7. Software jako služba (SaaS).
  8. Sourcingová strategie a výběr variant provozu podnikového IS/ICT (in-house, outsourcing, ASP).
  9. Efektivnost IS/ICT (metriky výkonů, nákladů a přínosů IS/ICT).
  10. IS/IT bezpečnost - základní koncepty, bezpečnost v kontextu strategického řízení - I.
  11. IS/IT bezpečnost - zabezpečení obchodních informací, bezpečnostní politika a   opatření, organizace bezpečnosti, právní aspekty IS a související otázky - II.
  12. Business Continuity Management.
  13. Audit IS/IT.

Osnova počítačových cvičení

  1. Představení zvoleného nástroje pro účely modelování Business/IT procesů (Visual Paradigm)
  2. Modelování procesů a IT

Osnova ostatní - projekty, práce

  • Studenti pracují ve 4-členných týmech
  • Analyzují a modelují zvolený proces ve vybraném nástroji/prostředí (Visual Paradigm)

Průběžná kontrola studia

2 x individuální úkol (2 x 5 bodů)
Projekt (8 bodů)
Půlsemestrální test (20 bodů)
Závěrečná zkouška (56 bodů)
Počítačové laboratoře a cvičení (6 bodů)

Metody vyučování

Výuka je realizována formou přednášek, cvičení a řešení projektů. Přednášky mají charakter výkladu stěžejních témat souvisejících s danou problematikou. Cvičení a řešení projektů koresponduje s probíranou látkou na přednáškách a prakticky ověřuje zvládnutí dané látky.

Kontrolovaná výuka

Půlsemestrální zkouška a závěrečná zkouška. Pro získání bodů ze zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 20 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body.
Bodovaná účast v počítačových laboratořích. Možnost nahrazení po dohodě s vyučující (např. formou zpracování individuálního úkolu)

Způsob kontaktu s vyučujícím

emailem

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Nahoru