Detail práce

Zobrazení internetové reklamy konkrétní osobě

Diplomová práce Student: Fišer Martin Akademický rok: 2021/2022 Vedoucí: Polčák Libor, Ing., Ph.D.
Název anglicky
Microtargeting Internet Advertisement on Specific Person
Jazyk práce
český
Abstrakt

Tato práce demonstruje možnosti zneužití reklamních systémů k cílení internetové reklamy na konkrétní osobu. Popisuje základní způsoby cílení internetové reklamy, které se dnes běžně používají a principy automatizované aukce s digitální reklamou. Během toho může docházet k nadměrnému shromažďování a sdílení osobních údajů mezi různými subjekty, proto práce dále analyzuje právní normy, které se tuto problematiku snaží řešit. Součástí práce je implementace nového systému, který umožňuje cílit internetovou reklamu na konkrétní osobu. Tento systém vytváří reklamy skrze reklamní síť Seznam Sklik a k cílení využívá retargeting. Ověření funkčnosti proběhlo za účasti 4 osob, na které byla během 1 týdne cílena reklama vytvořená novým systémem. U osob s povolenou personalizací reklamy docházelo průměrně k 8,2 zobrazení denně. Celkově bylo zobrazení reklamy detekováno na 15 z 20 nejnavštěvovanějších webů z obsahové sítě Sklik. Práce ukázala, že reklamní síť Seznam Sklik je možné zneužít k provádění sniper-targetingu, což je znepokojující zjištění vzhledem k možnému narušení soukromí uživatele.

Klíčová slova

Internetová reklama, cílení internetové reklamy, sniper-targeting, retargeting, real-time bidding, GDPR, ePrivacy, ochrana osobních údajů, reklamní systémy, Seznam Sklik, Google Ads

Ústav
Studijní program
Informační technologie, obor Informační systémy
Soubory
Stav
obhájeno, hodnocení C
Obhajoba
22. června 2022
Oponent
Průběh obhajoby

Student nejprve prezentoval výsledky, kterých dosáhl v rámci své práce. Komise se poté seznámila s hodnocením vedoucího a posudkem oponenta práce. Student následně odpověděl na otázky oponenta a na další otázky přítomných. Komise se na základě posudku oponenta, hodnocení vedoucího, přednesené prezentace a odpovědí studenta na položené otázky rozhodla práci hodnotit stupněm C.

Otázky u obhajoby

1) Má při zadávání retargetingové kampaně skrz Váš systém emailová adresa nějaký význam?
2) Jaké omezení reklamní systémy vytvářejí pro své uživatele, aby se nedala reklama cílit na jednu konkrétní osobu? (rozveďte na příkladu Google Ads a Skliku)

Komise
Burget Radek, doc. Ing., Ph.D. (UIFS FIT VUT), předseda
Bartík Vladimír, Ing., Ph.D. (UIFS FIT VUT), člen
Grégr Matěj, Ing., Ph.D. (UIFS FIT VUT), člen
Matoušek Petr, doc. Ing., Ph.D., M.A. (UIFS FIT VUT), člen
Meduna Alexander, prof. RNDr., CSc. (UIFS FIT VUT), člen
Polčák Libor, Ing., Ph.D. (UIFS FIT VUT), člen
Citace
FIŠER, Martin. Zobrazení internetové reklamy konkrétní osobě. Brno, 2022. Diplomová práce. Vysoké učení technické v Brně, Fakulta informačních technologií. 2022-06-22. Vedoucí práce Polčák Libor. Dostupné z: https://www.fit.vut.cz/study/thesis/23302/
BibTeX
@mastersthesis{FITMT23302,
    author = "Martin Fi\v{s}er",
    type = "Diplomov\'{a} pr\'{a}ce",
    title = "Zobrazen\'{i} internetov\'{e} reklamy konkr\'{e}tn\'{i} osob\v{e}",
    school = "Vysok\'{e} u\v{c}en\'{i} technick\'{e} v Brn\v{e}, Fakulta informa\v{c}n\'{i}ch technologi\'{i}",
    year = 2022,
    location = "Brno, CZ",
    language = "czech",
    url = "https://www.fit.vut.cz/study/thesis/23302/"
}
Nahoru