Detail práce

End-User Cobot Programming in Augmented Reality

Disertační práce Student: Kapinus Michal Akademický rok: 2022/2023 Vedoucí: Beran Vítězslav, doc. Ing., Ph.D.
Název česky
Programování kobotů v rozšířené realitě koncovými uživateli
Jazyk práce
anglický
Abstrakt

Vzhledem k současnému rozmachu dostupných kolaborativních robotů pomalu nastává rapidní zvyšování podílu automatizace v malých a středních podnicích a je očekáváno, že toto zvyšování dále poroste v nadcházejících letech. Společně se zvyšujícím se počtem robotů, musí nevyhnutelně růst i počet programátorů těchto robotů. Aby ke zvyšování podílu automatizace mohlo dojít, cena za programování robotů musí být snížena. V opačném případě by si malé podniky nemohly automatizaci dovolit. Jeden ze způsobů, jak tuto cenu snížit, je zjednodušení programovacího procesu a zpřístupnění programování i méně školeným zaměstnancům.

Předložená práce se zabývá problémem současných uživatelských rozhraní, se zaměřením na rozhraní pro zjednodušení programování robotů, které jsou stále příliš náročné pro běžné dělníky. V současnosti, většina interakce mezi člověkem a robotem, jak v průběhu programování, tak v průběhu vykonávání programu, se odehrává jinde než v prostoru, který daný robot přirozeně obývá -- na počítači, na obrazovce nějakého přídavného zařízení a podobně. Tento fakt nutí člověka neustále přemýšlet o prostorových náležitostech tvořeného programu a mentálně mapovat daný program na reálné prostředí.Abychom překonali tento problém, předložená práce nabízí několik metod založených na Rozšířené Realitě, které prezentují prostorové informace ve skutečném prostředí ve srozumitelné formě. Kromě toho, společně s danými interakčními metodami jsou představeny také uživatelská rozhraní jež tyto metody implementují, a které jsou vyhodnoceny v uživatelských studiích s více než 70 účastníky. Práce také představuje plně funkční prototyp univerzálního robotického programovacího nástroje určeného pro koncové uživatele.

Klíčová slova

Rozšířená realita; Programování robotů koncovými uživateli; Interakce mezi člověkem a robotem, Přirozená rozhraní.

Ústav
Studijní program
Výpočetní technika a informatika, obor Výpočetní technika a informatika
Soubory
Stav
obhájeno
Obhajoba
24. května 2023
Citace
KAPINUS, Michal. End-User Cobot Programming in Augmented Reality. Brno, 2022. Disertační práce. Vysoké učení technické v Brně, Fakulta informačních technologií. 2023-05-24. Vedoucí práce Beran Vítězslav. Dostupné z: https://www.fit.vut.cz/study/phd-thesis/891/
BibTeX
@phdthesis{FITPT891,
    author = "Michal Kapinus",
    type = "Diserta\v{c}n\'{i} pr\'{a}ce",
    title = "End-User Cobot Programming in Augmented Reality",
    school = "Vysok\'{e} u\v{c}en\'{i} technick\'{e} v Brn\v{e}, Fakulta informa\v{c}n\'{i}ch technologi\'{i}",
    year = 2023,
    location = "Brno, CZ",
    language = "english",
    url = "https://www.fit.vut.cz/study/phd-thesis/891/"
}
Nahoru